پرورش مرغ بومی

تمام طرح های پرسود زودبازده تا بلند مدت

پرورش مرغ از نظر بیل گیتس ثروتمند ترین مرد جهان تا سال 2017

انقلاب پرورش مرغ بیل گیتس : یک جوجه می تواند دنیا را تغییر دهد

تولید و فروش جوجه ها می تواند خانواده ها را از فقر بیرون بکشد (بیل گیتس)

گیتس، یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت، گفت: “هیچ سرمایه گذاری ای وجود ندارد که درصد بازدهی آن مثل پرورش مرغ باشد

”  “There’s no investment that has a return percentage anything like being able to breed chickens,” said Gates, the co-founder of Microsoft Corp.

بيل گيتس ثروتمندترين مرد جهان است كه 11 سال متوالي برنده اين عنوان بوده و دارايي او در حدود 51 ميليارد دلار تخمين زده مي‌‌شود. گيتس در سن 43 سالگي ثروتمندترين مرد جهان بود.

 اواسط سال 2016 بود که بیل گیتس در طبقه 68 یک آسمان خراش در نیویورک با قرار دادن قفس بزرگی که در آن مرغ ها مشغول دانه خوردن بودند؛ از شراکت بنیاد خیریه خود یعنی Bill & Melinda Gates و بنیاد خیریه بین المللی Heifer برای توزیع مرغ زنده در میان مردم منطقه جنوب صحرای آفریقا که در فقر مطلق زندگی می کنند؛ خبر داد. اولین هدیه بیل یکصد هزار قطعه مرغ زنده بود.

پرورش مرغ بومی می تواند دنیا را تغییر دهد

⁉️چرا مرغ؟
بیل در سایت gatesnotes دلایل انتخاب خود را این گونه بر می شمارد:

1 –  پرورش مرغ ها آسان و کم هزینه است چرا که هرچه روی زمین ریخته باشد را می خوردند (هر چند اگر به آنها غذای مرتب بدهیم سریع تر رشد می کنند). آنها به یک سرپناه احتیاج دارند که با کمی چوب و سیم می توان آنرا ساخت تا بتوانند تخم گذاری کنند و در ضمن برای سلامت آنها تعدادی واکسن لازم است که گرانترین شان نیوکَسل است و قیمت آن 20 سنت بیشتر نیست!

2 –  مرغ ها سرمایه گذاری خوبی هستند چرا که پرورش آنها بصورت دائمی و تصاعدی سود می دهد! فرض کنید یک روستایی با 5 مرغ شروع کند و همسایه او یک خروس داشته باشد که تخم ها را بارور کند. بعد از 3 ماه روستایی ما صاحب 40 مرغ و خروس می شود. با در نظر گرفتن 5 دلار برای هر قطعه، سالیانه به 1000 دلار درآمد خواهد رسید حال آنکه خط فقر سالیانه آنها 700 دلار است.

3 – مرغ ها به سلامتی کودکان کمک می کنند. سوء تغذیه سالیانه جان 3.1 میلیون کودک را می گیرد. اگرچه تخم مرغ ها حاوی پروتئین فراوان هستند اما بیشتر کشاورزان ترجیح می دهند آنها تبدیل به جوجه شده تا با فروش جوجه ها مواد غذایی مقوی یا حتی سایر حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بخرند. این واقعیت که یک خانواده با داشتن تخم مرغ، گوشت مرغ، شیر گاو و..می تواند در سلامتی زندگی کند، معنی بیشتری به ایده اهدای مرغ زنده می دهد.

4 – مرغ ها زن های روستایی را توانمند تر می کنند چرا که در مجاورت خانه زندگی کرده و در خیلی فرهنگ ها آنها را حیوانات مخصوص زنها محسوب می کنند و از سوی دیگر؛ زنها در طول روز در خانه هستند. زنهایی که مرغ ها را پرورش می دهند، درآمد حاصله را برای خانواده خود هزینه می کنند.

هدف بیل ایجاد یک بازار با ثبات و سالم مرغ در منطقه جنوب صحرای آفریقا بوده تا سهم مرغ از 5 درصد به 30 درصد منبع درآمدی مردم مناطق حومه ای برسد. به گفته پیِر فِراری؛ مدیر ارشد اجرایی Heifer و شریک بیل در این طرح؛ به هر خانوار 8 تا 9 مرغ زنده اهدا و به روستائیان آموزش های لازم نیز ارائه می گردد.

این یک آموزش کلاسیک است که به یک نفر چگونه ماهیگیری را بیاموزیم. اما اگر آن فرد نزدیک آب زندگی نکند؛ دیگر ماهیگیری خیلی سخت می شود و بجای آن می توانیم به او یک مرغ بدهیم! بیل گیتس

جالب اینجاست که برخی رهبران جهان مانند عمران خان نخست وزیر پاکستان برای ریشه کنی فقر مطلق در کشور خود از راهکار بیل تمجید کرده و در پی پیاده کردن آن است!

جمع بندی اینکه بیل و امثال او؛ علاوه بر لحاظ کردن مسائل انسانی و بهره مندی از معافیت های مالیاتی، با استفاده از اصل “اثر مرکب” بدنبال محقق کردن رفاه مشترک (Shared Prosperity) میان انسان ها هستند.

مثال خواندنی اثر مرکب را در سکه جادویی می توانیم مشاهده کنیم. اگر بین ۳ میلیون دلار پول نقد یا ۱ سکه ۱ سنتی که در ۳۱ روز آینده هر روز ارزشش دو برابر شود، حق انتخاب بگذاریم، فکر می کنم اکثر مردم همان ۳ میلیون دلار نقد را انتخاب کنند! اما در واقع پیشنهاد دوم بهتر است. در روز پنجم انتخاب اول هنوز همان ۳ میلیون دلار است و انتخاب دوم تنها ۱۶ سنت! در روز بیستم انتخاب اول همان ۳ میلیون دلار است و انتخاب دوم ۵۲۳۴ دلار! اما جادوی اثر مرکب آنجاست که در روز سی و یکم انتخاب اول هنوز همان ۳ میلیون دلار مانده است و انتخاب دوم ۱۰٫۷۳۴٫۱۸۰ دلار می شود یعنی بیش از سه برابر انتخاب اول!

و سخن آخر اینکه راهکارهای دنیای امروز برای ریشه کنی فقر از توزیع درآمد به سمت توزیع دارایی های مولد درآمد میان قشر محروم در حال چرخش است چرا که اگر همه افراد محروم و کل یک جامعه دارای سهمی در کیک اقتصاد ملی یک مملکت شوند، اثر مرکب این تنعم منجر به رشد با ثبات و شکوفایی اقتصادی آن مرز و بوم می گردد!


“انقلاب مرغی” راه حل بیل گیتس برای کاهش فقر در جهان


مالک کمپانی مایکروسافت امیدوار است افراد کم درآمدی که این جوجه ها را می گیرند آن ها را پرورش دهند و با فروش تخم مرغ آن ها و تکثیرشان به منبع درآمد جدید دست پیداکنند.
این طرح قرار است با کمک موسسه خیریه بین‌المللی هایفر اجرا می‌شود که تاسیساتی را برای تولید و توزیع جوجه در بولیوی ایجاد کرده است. هزینه اجرای این طرح را بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، که متعلق به گیتس و همسرش است، برعهده می‌گیرد.
گیتس معتقد است “اهدای چند مرغ و یک خروس به یک خانواده فقیر می تواند آن را تا حد زیادی از چنگ فقر رهایی بخشد زیرا خانواده با پرورش و فروش جوجه قادر خواهد بود حدود یکهزار و دویست و پنجاه دلار در سال درآمد اضافی کسب کند. با توجه به اینکه درآمد روزانه این قبیل خانواده‌ها معمولا از دو دلار در روز تجاوز نمی‌کند، کسب چنین مبلغی کمک بسیاری به بهبود وضعیت آنان خواهد کرد”.
طرح جدید بیل گیتس در یک نشست خبری در طبقه شصت و هشتم آسمانخراش جدید مرکز تجارت جهانی در نیویورک و در برابر قفس چند مرغ و خروس اعلام شد. وی از مردم خواست که به این طرح کمک مالی کنند زیرا برای اقدامی موثر در کاهش فقر، به توزیع تعداد به مراتب بیشتری جوجه نیاز است. او گفت که برای به راه انداختن “انقلاب مرغی” در کشورهای فقیر، باید تلاش بیشتری کرد.
بیل گیتس گفت که یکی از هدف‌های این طرح این است که درصد صاحبان مرغ در کشورهای فقیر غرب آفریقا از ٥ درصد به ٣٠ درصد افزایش یابد.

Bill Gates once explained why he would raise ‘chickens’

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید

❤️ شگفتانه هایی برایتان داریم

کانال ایتا پرورش مرغ تخمگذار اینفارم

کانال ایتا

infarm_ir@

کانال تلگرام اینفارم

کانال تلگرام

infarm_2@

یوتیوب پرورش مرغ بومی

کانال یوتیوب

infarm_ir@

اینستاگرام پرورش مرغ بومی

پیج اینستاگرام

infarm_ir@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نتیجه را به عدد در کادر بنویسید *